logo

Vaak gestelde vragen

Je moet minstens 17 jaar zijn, in bezit zijn van een diploma secundair onderwijs (of gelijkwaardig studieniveau) en slagen voor het medisch onderzoek van klasse 1. Als je van buiten de Europese Gemeenschap komt, moet je ook beschikken over een geldig studievisum of een geldige verblijfsvergunning voor de duur van je opleiding. Daarnaast moeten de kandidaten voor de geïntegreerde opleiding selectieproeven op school voorleggen (COMPASS & psychologisch profiel) om te bepalen of je beschikt over alle vereiste kennis en vaardigheden.

Dit is zeker een voordeel, maar het niveau dat je hebt verworven tijdens de middelbare school is voldoende. Het is niet nodig om een voorbereidend jaar wiskunde en natuurkunde te volgen voordat je aan de opleiding begint.

Kennis van het Engels is, zoals je wel begrijpt, een van de belangrijkste eisen in verband met de opleiding en de carrière van een piloot. Een goede kennis van het Engels is verplicht voordat je aan de opleiding begint en wordt individueel geëvalueerd. Belangrijk om weten is dat de meeste theoretische lessen in het Engels worden gegeven, en dat het volledige didactische materiaal ook in het Engels is opgesteld.

Voor de geïntegreerde opleiding:

Maak een afspraak met het expertisecentrum inzake luchtvaartgeneeskunde om het medisch onderzoek van klasse 1 te doen (zie aanvraagformulier achteraan in onze brochure)
Vul het inschrijvingsformulier voor de selectieproeven in dat je achteraan in onze brochure terugvindt, door een datum in de voorgestelde lijst te kiezen, en dit terug te sturen, samen met een kopie van een identiteitsbewijs, een kopie van je diploma hogere studies (CESS, BAC of gelijkwaardig) en een motivatiebrief in het Engels. Je ontvangt dan via mail een oproep voor de selectieproeven. De testresultaten en de beslissing van de school worden enkele dagen na de proeven naar je opgestuurd.
Onderteken het studentencontract en stuur het in tweevoud terug.
Betaal de eerste factuur in verband met de start van de opleiding.

Opmerking : kandidaten die geen onderdaan zijn van of woonachtig zijn in de Europese Gemeenschap, moeten daarnaast ook de procedures volgen voor de afgifte van een visum. In eerste instantie moeten de kandidaten een aanvraag indienen om een visum van het korte type te verkrijgen voor de toelatingsexamens.

http://diplomatie.belgium.be

In tweede instantie moeten studenten die geslaagd zijn voor de selectieproeven een nieuwe aanvraag indienen voor een visum van het lange type, zoals uitgelegd in het gedeelte “Internationale studenten” op onze website. Opgelet, de termijn voor de uitreiking van visa kan lang duren!

Voor de modulaire opleiding:

Maak een afspraak met het expertisecentrum inzake luchtvaartgeneeskunde om het medisch onderzoek van klasse 1 te doen (zie aanvraagformulier achteraan in onze brochure)
Vul het inschrijvingsformulier voor de opleiding in dat je achteraan in onze brochure terugvindt, en stuur het terug, samen met een kopie van een identiteitsbewijs, een kopie van je diploma hogere studies (CESS, BAC of gelijkwaardig) en een motivatiebrief in het Engels.
Onderteken het studentencontract en stuur het in tweevoud terug.
Betaal de eerste factuur in verband met de start van de opleiding.

Opmerking : kandidaten die geen onderdaan zijn van of woonachtig zijn in de Europese Gemeenschap, moeten ook de procedures volgen voor de afgifte van een visum van het lange type, zoals uitgelegd in het gedeelte “Internationale studenten” van onze website. Opgelet, de termijn voor de uitreiking van visa kan lang duren!

Het geïntegreerde programma is een intensief en doorlopende programma dat je van nul tot aan de poorten van de luchtvaartmaatschappijen brengt via 5 opleidingsfasen. Het programma is intensiever en meer “gestructureerd” dan het modulaire programma en duurt meestal minder lang.

Het modulaire programma verloopt op een comfortabelere manier. De opleiding is onderverdeeld in 9 modules. Elke module richt zich op een aantal (theoretische en praktische) eisen en geeft de kandidaat de mogelijkheid om zijn opleiding te spreiden in functie van zijn persoonlijke en financiële middelen.

Voor meer informatie, zie het gedeelte “Opleiding” van onze website en de brochures die je vanuit deze pagina kunt downloaden.

Aangezien de geïntegreerde opleiding een intensieve opleiding is, is het zeer belangrijk om een gestaag tempo in het programma te handhaven, vooral voor de vliegopleiding. Florida is een van de beste regio’s ter wereld voor vliegopleidingen.

De weersomstandigheden en de organisatie van het luchtruim hier vormen een ideale omgeving voor de eerste fasen van de vliegopleiding. Daarom brengen de geïntegreerde studenten ongeveer 4 maanden door in Florida. Het feit dat studenten volledig worden ondergedompeld in een Engelssprekende omgeving, vormt natuurlijk een bijkomend voordeel.

De huidige reglementering verbiedt modulaire kandidaten om de opleiding te volgen buiten JAA-landen, maar ze mogen wel overal ter wereld aan “time building” doen. Daarom hebben we voor onze modulaire studenten speciale packages voor time building ontwikkeld, zodat ze 1 maand ter plaatse kunnen doorbrengen, en ongeveer 100 vlieguren kunnen opbouwen.

Een typische licentie is geldig voor een periode van 5 jaar en wordt automatisch verlengd, op voorwaarde dat de kandidaat kan aantonen dat hij nog steeds een geldige kwalificatie en een geldig medisch attest bezit. Het medische attest (klasse 1) moet elk jaar opnieuw bevestigd worden (onder de 40 jaar) en om de 6 maanden (boven de 40 jaar).

De meeste kwalificaties zijn een jaar geldig en worden herbekrachtigd door een vliegexamen af te leggen (hoewel er geen opleiding vereist is voor een examen, wordt dit toch sterk aanbevolen). De kwalificatie voor eenmotorige vliegtuigen geldt voor een periode van 2 jaar.

De licenties en kwalificatie die op het eind van de opleiding worden uitgereikt, zijn erkend als “JAA” (Joint Aviation Authorities) en worden binnenkort erkend als “EASA”. Dit betekent dat ze erkend worden in alle Europese landen, maar ook daarbuiten! De meeste landen uit Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Afrika erkennen en aanvaarden JAA-licenties. Met andere woorden, op het einde van de opleiding kun je bijna overal ter wereld solliciteren.

Er zijn verschillende redenen voor de prijs van de opleiding tot lijnpiloot. Een van de belangrijkste factoren die de prijs van de opleiding beïnvloeden is de prijs van de brandstof (de gebruikte brandstof, bekend onder de naam AVGAS, kost ongeveer 2 €/l, met een gemiddeld verbruik van 25 tot 30 liter per uur). Andere factoren zijn de vele taksen en bijdragen die de exploitanten moeten betalen, net als de onderhoudskosten, personeelskosten, certificatiekosten, enz.

Bovendien mag je niet vergeten dat je voor kwaliteit een prijs betaalt en dit verklaart het prijsverschil van school tot school. De goedkoopste school kiezen is niet altijd de beste optie. Vergeet niet dat je opleiding een investering in je toekomstige carrière is. Je moet de faciliteiten, hulpmiddelen, de kwaliteit van het personeel en de infrastructuur die ter beschikking worden gesteld met elkaar vergelijken!

Onze studenten zijn verzekerd door onze polis burgerlijke aansprakelijkheid tijdens de hele duur van hun opleiding. Daarnaast bieden wij ook een speciale verzekering voor “pilootstudenten”, die het definitieve verlies van hun medisch attest van klasse 1 dekt, alsook overlijden, tot een kapitaal van € 110.000€. Zie onze brochures voor meer informatie.

Wij werken nauw samen met een aantal banken die speciale financieringen voor pilootstudenten aanbieden. Helaas bestaan er momenteel geen “officiële” fondsen voor kandidaten die een volledige opleiding willen beginnen en de oplossingen die de banken aanbieden, zijn momenteel voorbehouden voor kandidaten van de Belgische nationaliteit.

Als je meer wilt weten over de financieringsmogelijkheden, raadpleeg dan alvast onze brochures!

Uiteraard kunnen we je geen werk garanderen, vanwege de onvoorspelbaarheid van de markt en de neutraliteit die de lokale luchtvaartmaatschappijen moeten handhaven ten opzichte van de verschillende scholen. Maar tot nu toe konden we onze piloten onderbrengen in tal van luchtvaartmaatschappijen en we hebben afspraken met een aantal ervan om sollicitatiegesprekken te waarborgen aan onze studenten.

Vergeet niet, je moet je niet alleen richten op de “lokale” maatschappijen. Sommige regio’s ter wereld zijn wanhopig op zoek naar piloten en dit fenomeen zal in de toekomst alleen maar sterker worden.

Dat is vrij eenvoudig… Je hoeft alleen maar één keer per jaar een examen af te leggen voor meermotorige vliegtuigen om je licentie en kwalificaties te verlengen.

Natuurlijk; als je voldoet aan alle voorwaarden met betrekking tot het gewenste programma. Zie het gedeelte “internationale studenten” van onze site over de voorwaarden voor de afgifte van visa.